UA-15842921-1

Nyheder

Ved du også bedre end dine kunder, hvad de har brug for?

2

Tekstforfatter kom hjem til en jungle og en oversælgende havemand. Foto: FreeDigitalPhotos.net

For nogle år siden var en fuldvoksen jungle flyttet ind i min parcelhushave, mens jeg holdt fem ugers arbejdsferie i Tyrkiet. Både jeg og naboerne syntes, at det var lidt overvældende meget grønt, der nu fyldte min have, så jeg ringede efter en havemand til at udbedre skaderne.

Han viste sig at være en kyndig mand med grønne fingre, og jeg bøjede mig i respekt for hans plantevisdom, da jeg som tekstforfatter kun er udstyret med knirkende tastatur-fingre. Alligevel kom han aldrig længere end til havelågen.

Det var ikke den voldsomme tilgroning i haven, der forhindrede ham adgang. Det var mig. Det viste sig nemlig også, at han var typen, der vidste meget bedre end mig, hvad jeg havde brug for.

Jeg ringede til ham for at få bund i det vildtvoksende ukrudt og få fritlagt mine ti jordbærplanter og rododendronbedet. Han, derimod, mente, at jeg havde brug for at få omlagt hele haven, flytte fliserne, fjerne en hæk, rette græsplænen op og lave et rosenbed.

Jeg havde sikkert fået en pænere have ud af det. Men det var ikke det, jeg havde behov for. Men det var det, han ville sælge mig. Det var ikke det, jeg havde bedt ham om at komme med et tilbud på, men det var det eneste, han fokuserede på.

Vores veje skiltes, inden jeg overhovedet fik fat i hans navn, og mødet med havemanden bliver jeg mindet om igen og igen, når jeg støder på folk som ham, der tror, at de ved bedre end mig, hvad jeg har brug for.

Jeg falder også selv i fælden af og til. Når folk beder om tilbud på tekster, er det svært som professionel tekstforfatter, at give dem et tilbud på en halvfærdig løsning, når jeg ved, at de med få ændringer ville kunne få meget mere ud af en lidt længere tekst, en ekstra version af deres pressemeddelelse eller et lidt mindre stift sprogbrug.

Efterhånden er jeg blevet bedre til at give dem et tilbud på præcis det, de ønsker – og lidt frækt tilføje den alternative løsning, jeg som erfaren tekstforfatter og formidler kan se, vil give dem mere værdi.

I modsætning til havemanden kommer jeg langt de fleste gange inden for havelågen. Mine kunder får nemlig, hvad de beder om, men får desuden en professionels vurdering af, hvordan de kan få noget, som supplerer deres ønsker, så de får endnu større værdi ud af den opgave, jeg skal skrive for dem.

Hvad med dig. Helt ærligt. Er du havemanden, gør du ligesom mig – eller måske noget helt andet? Skriv din kommentar herunder.

  1. Jens Petersen
    Jens Petersen08-09-2012

    Hej Charlotte
    Hvis du en dag får brug for en rigtig havmand, så skal du da være så vellommen.
    Hilsen Jens

  2. Mahmoud Tantouri
    Mahmoud Tantouri08-08-2012

    Det en intresant markedsføring du har fat i. Min synspunkt er at havemanden kunne have kommet ind som du selv gør. Nemlig give kunden lige præcis det kunden vil have. Derefter kan man gøre hvad mac’d og de andre gøre 😉 eller hva?!

Leave a Reply

| Spell it out communication | Industrivej 2 | 4683 Rønnede | Tel. 4073 1967 | charlotte@spell-it-out.dk |